Tuotekehityksessä e-kirja



Kirjoitan kirjaa saumurin käytöstä ompelussa. Ideaa olen pyöritellyt jo vuosia, mutta olen antanut teknisten haasteiden tulla haaveen toteutumisen esteeksi. Lue miten selätin esteet ja miten olen suunnitellut kirjani luomisen!

Tuotekehityksessä ei koskaan pitäisi antaa ulkoisten esteiden torpata projektia - ne ovat hidasteita, ei ylitsepääsemättömiä ongelmia. Tuotekehityksessä ideoidaan tuote, mielellään asiakaslähtöisesti, tai jos idea on vain oma käsityksesi tuotteesta mille on kysyntää, pitää kohderyhmä ja kysyntä tutkia ennen etenemistä. Jos tuotteelle ei löydy potentiaalisia asiakkaita, se on syy lopettaa kehitystyö. Mutta se ettei tiedetä miten jotain tehdään, ei saisi nousta projektin esteeksi.
photo credit: Simple personal Kanban board via photopin (license)
SUUNNITELMA

Mä rakastan suunnitelmia, niiden tekemistä, niistä lukemista, erilaisia systeemejä pitää langat järjestyksessä, ideoita miten tehdä tehokkaammin, paremmin, hauskemmin. Monen kirjailijan neuvoa noudattaen tein ensimmäisenä karkean kappalejaon ja tehtävälistan tarralapuilla, ja aloin kirjoittamaan. Varsinaisessa projektinhallinnassa (koko yrityksen suhteen) käytän Kanban-boardeja, mikä onkin ollut varsinainen löytö ja tehnyt mun työstä paljon suunnitellumpaa ja tehokkaampaa.


Kerroin suunnitteluprosessista Periscopessa sunnuntaina. Seuraa periscope.tv/susannafin!

KIRJOITTAMINEN

Varsinainen kirjoitusosuus on nyt hyvällä mallilla, ja alkaa projektin ehkä kiinnostavin ja haastavin osuus; tekstin hiominen ja kuvien sekä muiden liitteiden luominen. Oletan että kuvien ottamiseen ja muokkaamiseen menee eniten aikaa koko projektissa. Jurgen Appelon blogista löysin paljon vinkkejä kirjan kirjoittajille, muun muassa hienon tarkistuslistan kirjan kirjoituksen eri vaiheisiin. Oli mielenkiintoista huomata että hänen luomisprosessi on hyvin samankaltainen kuin omani, mikä on syntynyt suurimmaksi osaksi fiilispohjalta.

ULKOASU

Tämän hetken suurimmaksi ongelmaksi on muotoutunut kirjan ulkoasu, tähän liittyy toki myös muu markkinointimatsku. Jurgenin blogi on mun uusi lemppari ja sieltäpä tämäkin ohje:
my first rule for book cover design: don’t do the design yourself
Uups. Mä vielä ratkaisen tämänkin dilemman, tavalla tai toisella. Tänään ohjelmassa laskeutumissivun ja uutiskirjeen tekoa - tosin se himputin ulkoasu liittyisi niihinkin.

MARKKINOINTI

Perinteisesti tuote tehdään kaikessa hiljaisuudessa ja hinkataan valmiiksi pakettia myöten ja sitten julkaistaan ja yritetään saada näkyvyyttä. Mitä pienempi yritys / vähemmän rahaa, sitä vaikeampi tämä tie on. Itse koin helpommaksi rakentaa näkyvyyttä jo prosessin aikana, ja tehdä kirjaprojektia läpinäkyvämmäksi koska se kiinnostaa ihmisiä. Markkinointi ja kaikki siihen liittyvä, kuvamatskut ja suunnitelmat ynnä muut, on mun ajanhallinnan selkeä kompastuskivi. Ehkä jos olisi käytössä kokonaiset työpäivät, suoriutuisin paremmin, mutta nyt tuntuu että joko teen "oikeita töitä" tai istun koneella klikkailemassa banneria tuonne, kuvaa tänne, editoimassa sitä, suunnittelemassa tätä. Toisaalta rakastan sitä, toisaalta markkinointi vie aivan älyttömästi aikaa.

Kommentoi ja kerro, mitä haluaisit tietää kirjaprojektista?

Seuraa Saumuriklinikka-kirjan syntyä Facebookissa ja Periscopessa!

2 kommenttia:

  1. Mahtavaa, saumuriklinikkakirjalle voisi kyllä todella olla kysyntää! :) Kysyttävää ei sen kummemmin ole, kunhan tulin tsemppipeukkuja näyttämään. <3

    VastaaPoista

 

Yritys

Instagram @Susannafin